donderdag 27 december 2018

Ik bid u aan, o Macht der liefde (lied 1)


het oorspronkelijke lied uit 1750 

Ik bid U aan, o Macht der liefde,
die zich veelvoudig openbaart,
die mij, hoe and'ren mij ook grieven,
voor angst en bitterheid bewaart.
U vult m'n hart met vreugdezangen,
stilt zo menig zielsverlangen.


Die liefde is een rijke zegen,
geeft diepe zin aan mijn bestaan.
Zij is nabij op al m'n wegen;
o mocht ik in haar licht steeds gaan.
In woord en daad, in heel mijn wezen
zij U, o Macht der liefde, geprezen.


Dit is tegenwoordig het eerste lied in de bundel met liederen van het Apostolisch Genootschap. Geheel in onze traditie, is de tekst al meerdere keren aangepast. Inhoudelijk is het dan ook, in ieder geval voor de snelle lezer, veraf komen te staan van de meer oorspronkelijke versie, zoals deze nog altijd in de Nieuw Apostolische Kerk wordt gezongen:

U bid ik aan, o Macht der liefde,
Jezus, mijn trouwe Vriend op aard';
daar Gij mij steeds, trots al wat griefde,
eeuwige vreugde openbaart.
Niet aan mijzelve wil 'k mij wijden,
meer in Uw liefde mij verblijden!

Wie was met mij zo diep bewogen,
vol van erbarmen, eind'loos groot?
Wie zo vervuld van mededogen,
dat Hij Zichzelf ten offer bood?
't Is Jezus, die Zijn dierbaar leven
tot eeuwig heil voor mij wou geven.


(en dan volgen er nog drie coupletten).

Het meest valt natuurlijk op dat Jezus in de tekst van het Apostolisch Genootschap, niet meer wordt genoemd. Waar in deze versie de liefde centraal staat, als fenomeen, is in de oorspronkelijke tekst Jezus van Nazareth, als verlosser, het onderwerp.

Een mooiere illustratie van het belangrijkste verschil tussen deze twee Apostolische stromingen is eigenlijk niet denkbaar. Het Apostolisch Genootschap heeft zich ontwikkeld richting een vrijzinnige kerkgemeenschap, terwijl de Nieuw Apostolische Kerk veel orthodoxer is gebleven.

En toch...

Als Jezus van Nazareth staat voor de mens die in zijn leven Gods Liefde vertaalde naar een persoonlijke levenshouding. Als de mens die een persoonlijke relatie met God kon aangaan, juist omdat hij zich realiseerde dat "God Liefde is"...

dan geloof ik dat de verschillen uiteindelijk niet eens zo groot zullen zijn. We aanbidden allemaal die macht der liefde: in de NAK door de persoon Jezus van Nazareth; in het ApGen (zo noem ik het Apostolisch Genootschap gemakshalve) wat abstracter omdat we geloven dat deze macht in ieder mens werkzaam kan zijn.

Maar het gaat om de macht van de liefde...

2 opmerkingen:

  1. Wat macht van de liefde dan eigenlijk is wordt niet geheel duidelijk in dit exposé. Liefde is nimmer een abstractie maar altijd een concrete realiteit, die vorm krijgt in onze verstandhouding naar anderen. Bij de NAK is er sprake van een heldere en begrijpelijke tekst. Bij het AG is er sprake van een macht der liefde als zelfstandig gegeven, op een wijze zoals appelen bestaan of auto's. Een liefde die zelfstandig zijn gang gaat bestaat niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Laat ik het met u eens zijn: liefde staat altijd in relatie tot...dank voor deze terechte aanscherping.

      Verwijderen