zondag 30 december 2018

Zeg mij hoe je heet...



Even wat uitleg.

Het Apostolisch Genootschap is centraal georganiseerd. Dit wil zeggen dat lokale gemeentes niet veel invloed hebben op het beleid. Tekenend is wel dat de wekelijkse collectes (in apostolisch taalgebruik, aanbiedingen) worden overgemaakt naar een centrale bankrekening en dat lokale gemeentes dus niet vrijuit kunnen beschikken over deze gelden.

Ik zeg dit zonder enig oordeel. Het is traditioneel zo gegroeid en, als de onderlinge verhoudingen en afspraken goed zijn, werkt het ook wel goed.

Eén van de aardigste aspecten vind ik wel dat het ApGen een lekenkerk is. Geen van de geestelijk verzorgers heeft hiervoor een opleiding gevolgd (op een enkeling na die toevallig theologie heeft gestudeerd, maar dit is geen vereiste en dit zijn witte raven). Eerlijkheidshalve moet wel opgemerkt dat de gemiddelde opleiding van een geestelijk verzorger veelal academisch of op HBO-niveau is.

Vooral als je medicijnen hebt gestudeerd moet je oppassen: zij worden graag gevraagd voor de rol van geestelijk verzorger.

Dit was ooit anders: voorheen (ik heb het dan over de jaren vijftig tot de jaren tachtig van de vorige eeuw), waren de geestelijk verzorgers vaak laaggeschoolden en, het is niet anders, man. Dat laatste is, gelukkig, ook al lang geleden veranderd: minstens de helft is tegenwoordig vrouw.

Geestelijk verzorgers hebben we op verschillende niveaus:

1) landelijk, daar vinden we de apostel en beide landelijk voorgangers (tot voor kort opzieners),
2) op districtsniveau vinden we de districtsvoorgangers (tot voor kort oudsten),
3) lokaal vinden we de voorganger (of herder) met een kring van priesters en dienenden.

Behalve de apostel zelf, wordt iedere geestelijk verzorger persoonlijk door de apostel zelf aangewezen of beopdracht.

Er is de laatste jaren een tendens gaande om én de hoeveelheid arbeidsbenamingen terug te dringen én deze te "vernederlandsen" (zo noem ik het maar even). Het wonderlijke argument is dat mensen die niet apostolisch zijn, geen begrip hebben voor arbeidsnamen als opziener, oudste, herder, priester.

Dit zou afstotend werken.

Ik ben 15 jaar priester geweest en heb hier altijd openhartig met iedereen in mijn omgeving over gesproken. Nooit heb ik ervaren dat men zich om deze reden van mijn afkeerde. Integendeel, het was vaak het begin van een mooi en intiem gesprek.

Over drijfveren.

Over inspiratie.

Over wie je wilt zijn.

In mijn omgeving zijn vele anders gelovigen. Zij voelen geen enkele behoefte om uit te leggen wat een praeses, een ouderling, een diaken, een imam, een dekaan, een bischop is.

Daar gaat het namelijk niet om.

Dat wil zeggen, niet in het contact met mij, een geïnteresseerde buitenstaander.

Dat gaat namelijk over de "hark", over hoe intern besluiten tot stand komen, hoe intern een koers wordt uitgezet. Inderdaad, dat is een interne kwestie.

Als buitenstaander ben ik geïnteresseerd in wie ze zijn, wat hun drijfveren zijn.

Bovendien, iedere sociale groepering kent zo haar structuur en benamingen. Dat geeft ook aan: wij horen bij elkaar....

Daar is helemaal niets mis mee.

2 opmerkingen:

  1. Boeiend om hier te lezen dat het jargon van het AG als achter-haald wordt beleefd. Even een correctie : het AG is niet centraal georganiseerd maar hiërarchisch. Het getoonde organogram laat dat ook duidelijk zien. In de ombouw naar moderner tijden is dan ook geen sprake van enige inspraak door de leden. Het wordt, als vanouds, van bovenaf opgelegd. Eerst was de apostel alleen de baas, nu zijn er bestuurders, een stuk of vijf, en die zijn nu de baas. Wie op welke plaats zit is voornamelijk het gevolg van ellebogenwerk en baantjesjagerij. Dat is natuurlijk al 70 jaar het geval. maar na het aantreden van zwakkere apostelen is het wat uit de hand gelopen. Een democratische club zal het wel nooit worden. Voor die tijd is het AG overbodig geworden en opgeheven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. U heeft mijn blog ontdekt :) Ook voor u dan een lesje organisatiekunde: een centraal georganiseerde instelling is geen tegenstelling tot een hiërarchisch georganiseerde. Dat eerste is het onderwerp van deze tekst. Persoonlijk herken ik weinig van uw bittere kwalificaties, maar dat is opnieuw het verhaal van die appel en de zwaartekracht: u ziet alleen vallende appels. Dat mag, maar dan mist u veel.

      Verwijderen