vrijdag 22 maart 2019

Mag het ietsje meer zijn?



Binnen het ApGen wordt nauwelijks over politiek gesproken. Stemadviezen worden niet gegeven en het staat de leden volkomen vrij om hun eigen keuze hierin te maken. Eerlijk gezegd kan ik niet goed bedenken in welke hoek de ApGen leden hun keuze uitbrengen. Politiek is binnen het ApGen feitelijk geen onderwerp van belang.

Dat betekent natuurlijk niet dat de individuele leden geen interesse hebben in politiek. Het aantal leden dat politiek ook echt actief is, zal echter waarschijnlijk minimaal zijn. Van minister Zalm is bekend dat hij een apostolische achtergrond heeft, maar dan hebben we het over de Nieuw Apostolische Kerk.

O ja, één opmerking werd tijdens verkiezingstijd wel vaak gemaakt: het zou vooral belangrijk zijn dat er een politiek evenwicht is: niet teveel links en niet teveel rechts, keurig in het midden. Het Nederlandse polderideaal werd ook binnen het ApGen breed omarmt. Ik vermoed dat velen geen stem uit overtuiging brachten, maar beredeneert: was er een neiging in den lande naar links, dan werd rechts gestemd en vice versa. Dat gold overigens niet voor mijn vader: die stemde consequent op de VVD en dan het liefst op een populistische stem alhier: Wiegel, Verdonk...Ik heb tot voor enkele jaren geleden uitsluitend PvdA gestemd, maar dat is inmiddels echt verleden tijd. Mijn vader en ik hielden dus de boel keurig in evenwicht, alhoewel je dat bij ons thuis niet zou zeggen: de muren trilden soms mee door onze heftige discussies over het leed in de wereld en de oplossingen die we zagen. We waren dan ook geen doorsnee-ApGen-gezin en daar ben ik nog steeds dankbaar voor.

Doordat het politieke landschap is versplintert en de meer extremen het middenveld wegdrukken, wordt het steeds lastiger voor een kerk als het ApGen om er politiek het zwijgen toe te doen. Heel voorzichtig zie je soms in bijvoorbeeld social media dat vertegenwoordigers van onze kerk een duit in het zakje doen met het verkondigen van hun mening. Heel voorzichtig en vooral gezien door de eigen leden. Minder prominente leden zoeken elkaar soms op in een forum en daar blijkt veelal dat ook het gemiddelde ApGen-lid weinig verheffende standpunten in kan nemen. Ik ben in ieder geval gestopt om dergelijke fora te lezen. Ook hier zie je dat het redelijke midden zo langzamerhand verdwijnt.

Wat voor consequenties heeft dit voor het ApGen?

Actualiteiten worden wat sneller benoemd tijdens een eredienst of in het weekschrijven. Er wordt over het algemeen weinig normerend over gesproken, tenzij er sprake is van een grove schending van mensenrechten of vertrouwen. Een politiek standpunt wordt niet ingenomen. Een bespiegeling waarin handreikingen worden gedaan om de toenemende verruwing in de samenleving, het uitsluiten van bevolkingsgroepen of basis van ras, sexe, etc. komt regelmatiger terug in het weekschrijven. Ook dit gebeurt zonder een nadrukkelijk politiek standpunt in te nemen: de ingang is een religieus-ethische. 

Ooit, in de periode van de grote vluchtelingenstromen door Europa, werd ik gevraagd om deel te nemen aan een soort masterclass met andere ApGen-leden. De dag was erop gericht om kennis te vergaren over deze vluchtelingen en hun achtergronden en hier in de lokale gemeente actief mee aan de slag te gaan. Alhoewel geïnitieerd vanuit het bestuur, werd er binnen het ApGen op geen enkele wijze aandacht gegeven aan dit initiatief. Men was bevreesd broeders en zusters die op de lijn van Geert Wilders zaten, dan van zich te vervreemden. Wat mij betreft: een bizar en onbegrijpelijk standpunt. Ik heb me hier dan ook van gedistantieerd.

Voorzichtig, dat is het kernwoord. Heel voorzichtig. Vasthoudend aan het midden. Tot op belangrijke hoogte kan ik een dergelijke benadering goed begrijpen. Maar er zijn momenten dat je er gewoon moet staan en scherp moet zijn in je oordeel. Ook al levert dat intern de nodige weerstanden op. Zeker gezien de recente politieke ontwikkelingen, is er toch echt reden om met elkaar tot bezinning te komen over wie we als samenleving willen zijn. Daarin zullen vele geluiden klinken, meningen, stokpaardjes en, ja, ook zullen er spanningen ontstaan, tegenkrachten en tegenstellingen.

Maar misschien heb je die ook gewoon nodig om toch gezamenlijk verder te komen.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten