zaterdag 13 april 2019

God is Liefde...


Eén van de mooiste citaten van Simone Weil, leerde ik van Tomas Halik, Tjechisch priester en theoloog:

"Twee gevangenen in aangrenzende cellen, die door klopsignalen contact met elkaar hebben. De muur is wat hen scheidt, maar ook wat hen staat stelt om contact met elkaar te hebben. Datzelfde geldt tussen ons en God. Iedere scheiding is een verbinding."

Voor mij is dit de meest logische verbinding naar de tekst die boven de deur van dit kerkje in Hekendorp (ZH) staat:

"God is liefde" ...

Sinds deze kerk in 1845 haar deuren opende voor de mensen in en rond Hekendorp, lopen zij iedere zondag een deur door waarboven in steen deze tekst is uitgehouwen. Onontkoombaar zal iedere zondag de blik van de kerkganger even langs deze tekst glijden en zo wordt hij, week in, week uit, in zijn herinnering opgenomen.

Al sinds 1845 delen de kerkgangers in Hekendorp hun leven met elkaar. Ze verheugen zich in een opbloeiende liefde, ze treuren om een overledene, ze leven mee met de zieke uit hun gemeenschap. De kerkgemeente zal ook zonder twijfel te maken hebben gehad met de dwaalwegen van de menselijke geest: jaloezie, hebzucht, onverschilligheid, drankzucht en ga zo maar door. Niets menselijks zal hen de afgelopen 174 jaar bespaard zijn geweest.

Zo zullen er in die 174 jaar vast momenten zijn geweest dat men kerkleden is kwijtgeraakt of dat er binnen de gemeenschap tegenstellingen ontstonden. Momenten waarop de ander niet meer werd herkend als naaste, als iemand die jouw broeder of zuster is.

Momenten dat de verbinding verloren ging.

En ik ben nu zo enorm benieuwd wat dan de uitwerking van die tekst boven de ingang is geweest...

Werd ze gebruikt als onderling verwijt? ("Ik dacht dat God liefde was....nou als het zo moet...") of bracht ze bezinning ("Als God liefde is...dan zal ik me op een andere manier tot jou moeten verhouden...")?

Zou deze tekst het klopsignaal kunnen zijn, waardoor ik het contact met die ander, die ik eigenlijk helemaal niet ken, tot stand kan brengen? Zodat dat wat ons scheidt, nu de mogelijkheid wordt om met elkaar in verbinding te komen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten