maandag 7 januari 2019

Imagine



En dan nog dit ... 


Als je in mensen geloofd hebt 
die het af lieten weten: 
ga dan toch door te geloven. 
Als je op een wonder gehoopt hebt 
dat niet is gebeurd: 
ga dan toch door en blijf hopen. 
Als je een spoor van liefde wilde nalaten 
dat werd vertrapt: 
ga dan verder met liefde. 
Als je gedroomd hebt en daarna ontwaakt: 
droom dan verder tot aan de morgen!


(lied 44 Apostolisch Genootschap)

Natuurlijk schrok ik ook toen ik hoorde over de Nashville verklaring. Het blijft schokkend zo direct te ervaren dat er gelovige mensen zijn die blijkbaar helemaal niet zijn geïnteresseerd in een dialoog. Die ervan uitgaan dat er maar één interpretatie van de bijbel mogelijk is: de hunne. Die geen twijfel meer toelaten in hun denken.

Natuurlijk.

Maar ik schrok minstens zo van de heftige reacties die dit weer opriep.Van mensen die op hun beurt ook de deur dichtgooiden. Die heftig de vloer aanveegden met een mening die de hunne niet was.

Ik heb gewerkt met leden van de kerken met orthodoxe geloofsopvattingen en nee, ik kon het vaak niet met hen eens zijn en, nee, zij konden het natuurlijk ook niet erg eens zijn met mijn vrijzinnige opvattingen.

Maar toch ontdekten we dat het gesprek mogelijk was.

Niet om te overtuigen, maar om bij elkaar te ontdekken.

Het is mij een raadsel waarom zo'n grote groep uit deze kerken nu kiest voor een dergelijke, bijna provocerende intolerantie. Het zijn beslist intelligente mensen en het kan niet anders of de heftige tegenreactie hebben ze van tevoren ook zien aankomen.

Imagine no possessions
I wonder if you can
No need for greed or hunger
A brotherhood of man
Imagine all the people
Sharing all the world...

You may say I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope someday you'll join us
And the world will live as one


(Imagine - John Lennon)

Ik blijf maar hopen.

En dromen.

En proberen om niet mee te schreeuwen.

Dat valt niet mee, trouwens...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten