zaterdag 12 januari 2019
Social Influencer
In de periode dat ik opgroeide, kenden we in de apostolische gemeentes de zogenaamde bejaardenkoren, later omgedoopt in seniorenkoren en nog weer later verdwenen ze.
Niet dat we geen bejaarden meer in de gemeentes hadden, integendeel hun aandeel nam alleen nog maar toe, maar omdat de inhoud van hun liederen te ver af waren komen te staan van onze belevingswereld van die tijd.
Ze zongen namelijk de liederen van vroeger.
Eén van de liederen die door hen werd gezongen was:
"Kleine waterdruppelen,
kleine korrelen zand,
vormen saam de grote zee en het brede zand,
kleine liefdedaden,
woorden mild en zacht,
hebben in het kleinste huis het grootst geluk gebracht..."
Ik weet het, het is niet een origineel apostolisch lied. Maar de inhoud is voor apostolischen zeer herkenbaar. Je leeft je leven en in die beperkte omgeving kun je het verschil maken. Traditioneel zijn apostolischen nooit zo op zoek naar erkenning (er worden zelden lintjes aangevraagd voor apostolische vrijwilligers). Ze werken veelal in de anonieme stilte.
Die bekende vierkante meter...
Daar gaat het namelijk om.
Dat lijkt nu steeds meer te veranderen.
We zijn te horen met reclameboodschappen op de radio. We zijn actief op social media. We doen aan marketing.
Maar marketing is iets anders dan werken op die vierkante meter. Marketing gaat over aantallen. Gaat over resultaten. Gaat over winst en verlies. Marketing gaat niet over geloven. Integendeel, marketing grijpt in, werkt aan strategieën, plannen van aanpak. Marketing gaat over invloed.
Het is een compleet andere manier van denken. Een compleet andere manier van spreken.
Ik verlang een beetje naar dat groepje lieve broeders en zusters die met hun krakende en piepende stemmen zongen over die kleine waterdruppels...
Dat ging over hen en het enorme werk dat ze in hun omgeving hadden verricht...
als ware social influencers...(full time, een leven lang).
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten